Montessorischool Apollo

FAQ | Inloggen
 
 

Laatste nieuws

Afbeeldingsresultaten voor koningsspelen 2018Op vrijdag 20 april doen wij weer mee met de landelijke Koningsspelen. Deze worden voor ons in hoofdlijnen georganiseerd door Koningsspelen Leiden. De Sportcommissie van onze montessorischool maakt dat alles op onze school goed en sportief verloopt. Alles verloopt volgens een strak schema binnen de normale schooltijden. Het is dus belangrijk dat iedereen stipt om 8.30u op school is.

 

De kinderen zijn de hele ochtend bezig met verschillende spelletjes en sporten in teamverband en worden daarbij begeleid door leerlingen van het Vlietland College Leiden (midden- en bovenbouw) en ouders (onderbouw). De midden- en bovenbouwgroepen sporten op de sportvelden van VV Leidsche Boys, waar we gezamenlijk heenlopen. De onderbouw blijft op school en doet alle spellen op ons eigen groene schoolplein. Aan het einde van de ochtend komt iedereen weer terug in de eigen groep en sluiten we daar de Koningsspelen af met een Koningslunch. Na de lunch blijven de kinderen gewoon op school want het is qua tijd een reguliere schooldag.

 

Op deze dag nemen de kinderen zelf hun normale fruittussendoortje en drinken mee van huis en krijgen ze de lunch, inclusief drinken, van de Stichting Koningsspelen. Er zijn geen kleedkamers beschikbaar, dus vanuit huis alvast sportieve kleding (kijk naar het weer!) aan en vooral goede stevige (buiten)sportschoenen.

 

Samenvattend:

- Vrijdag 20 april zijn de Koningsspelen.

- Het is een gewone schooldag, van 8.30u tot 14.30u.

- De midden- en bovenbouw lopen gezamenlijk naar de sportvelden (echt om 8.30u aanwezig zijn dus!).

- De onderbouw sport op het eigen schoolplein.

- Thuis alvast sportieve kleding en (buiten)sportschoenen aan doen.

- Kinderen nemen zelf drinken en fruit mee voor in de ochtendpauze (geen snoep en/of ongezonde snacks).

- Kinderen krijgen lunch op school van de Stichting Koningsspelen.

Afbeeldingsresultaten voor muzieknootWat een fantastische weken hebben we op onze montessorischool achter de rug. Twee weken lang was het een en al muziek wat de klok sloeg. Heerlijk trommelen, lekker zingen en urenlang componeren. Vandaag, vrijdag 13 april, sloten we de Cultuurweken af in de vorm van een heus Montessorischool Apolloconcert. Op het plein kwamen alle bezoekers meteen goed in het ritme door de enthousiaste bovenbouwdrumbands. Ook in het concertgebouw zelf was er voldoende te zien en te genieten: van partituren tot drumbands tot slagwerkers en vooral... enthousiaste muzikanten, van jong tot oud! 

 

Groepsleidsters en kinderen hebben gezamenlijk een dijk van een Cultuurperiode achter de rug. En we weten allemaal: na een periode van hard werken en druk bezig zijn, is het altijd extra fijn nagenieten. 

Inline imageWe zijn vorige week gestart met de cultuurweken met het thema componeren. Juf Danja opende het project met een leuke muziekles over ritme, samen in de maat spelen en we hebben het Lentelied gezongen. Tevens leerden we over Mozart en Beethoven. Wisten jullie dat Mozart het wonderkind werd genoemd en op zeer jonge leeftijd de meest fantastische symfonieën componeerde?

 

We hebben in de klas vier muzieklessen gegeven. In de eerste les hebben we de slaginstrumenten verkend. Hoe heten ze en hoe bespeel je ze? De tweede les hebben we samen een ritme gespeeld op een slaginstrument met een heuse dirigent. Het is heel belangrijk om goed naar elkaar te luisteren en wat klinkt het dan mooi als je samen speelt! We hebben ook getekend op de muziek van de 5e symfonie van Beethoven uit 1808 en uit 1976, daarbij luisterden de kinderen naar zijn muziek en moesten ze tekenen wat ze voelden. In de laatste les maken we een eigen compositie. De kinderen componeren in groepjes zelf muziek. We gebruiken hiervoor allerlei instrumenten, zoals de claves, trom, bellenkrans, triangel, woodblock. Kortom, er zit muziek in onze middenbouw!

 

Voor de liefhebbers de tekst van het Lentelied:

 

De lente is weer in’t land

Zie de bloemetjes aan de waterkant.
Hé, kijk! Daar vliegt een kanariepiet
"Twiet, twiet, twiet" zingt 'ie
want de lente is weer in't land
Zie de bloemetjes aan de waterkant.
Hé, kijk! Daar vliegt een kanariepiet
 "Twiet, twiet, twiet" zingt 'ie
want de lente is weer in't land
Zie de bloemetjes aan de waterkant.
Hé, kijk! Daar vliegt een kanariepiet
"Twiet, twiet, twiet" zingt 'ie want...

 

Herkent u het patroon al?

Afbeeldingsresultaten voor muzieknootDeze week was het een en al muziek dat de klok sloeg in de bovenbouw. Dinsdag  3 april zijn we de cultuurweken gestart met een les van juf Danja. Stampen, klappen, zingen en samenwerken stonden tijdens deze les centraal. Om muziek te kunnen componeren is het handig om ritmisch gebruik te kunnen maken van alle lichaamsdelen die we rijk zijn. Ook het kunnen bespelen van een muziekinstrument is daarbij een fijne bijkomstigheid. Daarom verzamelden alle bovenbouwers zich op donderdag 5 april in de speelzaal om samen met meester Wouter de wereld van trommels, tamboerijnen en bekkens te verkennen. In de speelzaal (omgedoopt tot slagwerkland) leerden de kinderen ritmisch tot vier te tellen en op de maat een muziekinstrument te bespelen. Ook zijn er heel wat noten gelezen: hele, halve, vierde, achtste, zestiende en zelfs tweeëndertigste noten (die laatste gingen wel heel snel). Een hele muzikale ervaring dus! De komende dagen werken de bovenbouwers hard aan het componeren van een eigen ritme. Deze zullen ze woensdag 11 april aan elkaar presenteren en wellicht op 13 april aan u, de bezoekers van onze muziektentoonstelling.

 

 

Afbeeldingsresultaten voor muzieknotenOp dinsdag 3 april hebben de kinderen van de onderbouw een muziekles gekregen van juf Danja. Zij heeft een boek voorgelezen en daarbij hebben we lenteliedjes gezongen onder begeleiding van een gitaarspelende juf Danja. Volgende week dinsdag staat er nog zo'n leuke les op het programma. Vandaag hebben we kennisgemaakt met verschillende muziekinstrumenten. We hebben ze allemaal uitgeprobeerd en daarna hebben we muziek gemaakt met elkaar. Ook weten de kinderen nu het startteken en het stopteken, maar ook harder en zachter hebben we met elkaar geoefend. Er zit dus zeker muziek in onze onderbouw!

 

 

Vanochtend hebben alle kinderen op Montessorischool Apollo genoten van een heerlijk paasontbijt. Vers brood, krentenbollen, crackers met heerlijk beleg en uiteraard waren er ook gekookte eieren. Die hebben we gegeten met een beetje van onze zelf gezaaide tuinkers erop. Lekker hoor!

In het park hebben we gezocht naar eieren. Er was één Gouden Ei, en poeh, die lag weer behoorlijk goed verstopt. Máár het is alle bouwen gelukt het Gouden Ei te vinden. Na afloop hebben alle kinderen heerlijk chocolade-ei gekregen. Hmmm!

We willen bij dezen nog een extra woord van dank uitspreken naar de EVC en de ouders die hebben geholpen met het koken van de eieren of bij het assisteren in de onderbouw!

Op 28 maart 2018 was het  in het kader van de Grote Rekendag weer flink rekenen geblazen. Het thema van dit jaar: De Montessorischool Apollo als Pakhuis. Optellen, vermenigvuldigen, construeren, stapelen, vullen, inhoud, oppervlakte en meten, het kwam allemaal voorbij. Als montessorischool zijn wij vanzelfsprekend gek op rekenen. Rekenen is niet alleen het opschrijven en berekenen van sommetjes, maar ook het actief en handelend bezig zijn met reken- en wiskundig georiënteerde opdrachten en ontwikkelingsmaterialen, zoals de binoom, rekenkundige kubus of kist met kubussen en kwadraten. De lijfspreuk van de vormgevers van de Grote Rekendag: Rekenen moet je doen! onderschrijven wij dan ook volledig. 

 

Na een wervelende opening, waarin er flink gestapeld moest worden om de slogan van de dag te ontcijferen, was het vanaf 9.00u tijd om in de groepen aan de slag te gaan met de activiteiten. De kinderen hebben gedurende de hele ochtend in groepjes samengewerkt om de opdrachten tot een goed einde te brengen en van elkaar te leren. Kortom, ook dit jaar was de Grote Rekendag weer één groot Rekensucces!

 

GD

Tijdens de KOO-tentoonstelling over Nederland in de negentiende eeuw dompelden de bezoekers zich in de wereld van Willem I, II en III, Thorbecke en Samuel van Houten. In de vorm van bordspellen, quizshows, nieuwsprogramma's, muurkranten en magazines was er weel veel te beleven en te leren. Wie was nou toch ook weer die bekende minister-president onder wie de grondwet van 1848 tot stand kwam? Hoeveel jaar was Willem II koning van Nederland? En wat stond er precies in het kinderwetje van Samuel van Houten? Allemaal vragen waar tussen 14.30u en 15.00u antwoorden op gevonden werden.

 

De combinatie van nieuwsgierige bezoekers en enthousiaste kinderen maakte ook van deze tentoonstelling weer een succes van jewelste. Tot de volgende keer! 

AnelOp zaterdag 17 februari 2018 vonden de achtste finales van de Nationale Voorleeswedstrijd plaats. Zestien deelnemers van verschillende scholen uit Leiden en Leiderdorp zaten op de voorste rijen in een volgepakte zaal in het Volkshuis. Zij trakteerden het aanwezige publiek gedurende twee voorleesrondes op mooie, grappige en griezelige verhalen. Zo ook onze eigen Anel Huskic. Toen de presentator Anel vroeg voor wie zijn voorleesfragment bedoeld was, antwoordde hij in stijl: "In ieder geval niet voor watjes!" U snapt het: toen Anel aan de beurt kwam, was het griezelen geblazen: "Wát? Wat zag hij daar? Matthijs kon zijn ogen niet geloven. Zwevend in de lucht, staarde hij naar zijn eigen lichaam, ver beneden hem, stevig vastgebonden... aan de grafsteen." Brrrr...

 

Nadat alle kinderen hadden voorgelezen trok de jury zich terug voor het juryberaad. Voor gespannen voorleeskandidaten was het tandenknarsen en nagelbijten. De drie kwartier die de jury nodig had, leek wel een week te duren. Eenmaal terug in de zaal viel na een aantal welgemeende complimenten aan de lezers het verlossende woord van de jury. Ondanks dat Anel een puike prestatie geleverd had, kwam hij niet als winnaar uit de bus. Dat hij indruk had gemaakt, bleek maar al te goed uit de positieve reacties van het publiek: "Echt een superspannend stukje, ik zou zo op jou stemmen als Voorleeskampioen." Als aandenken kreeg Anel van de jury een mooie oorkonde en overhandigde meester Wouter hem namens de school het boek De Griezelbus 1 van Paul van Loon.

Gistermiddag schaatsten onze bovenbouwers, net als de kinderen van vele andere Leidse basisscholen, zich de benen onder het lijf vandaan. Een speciale vermelding verdient onze bovenbouwmontessoriaan Jennifer Wijnen. Zij sleepte tijdens het schaatstoernooi namelijk de bronzen medaille in de wacht. Een beetje verrast was ze wel, en dat is logisch; het veroveren van een bronzen plak is immers geen dagelijkse kost.

 

Jennifer, bij dezen feliciteren we jou met je geweldige prestatie. Driewerf hoera!

IMG_0702.JPG

 

 

Deze ochtend hebben we, met een gevulde buik, genoten van alle bovenbouwers die onze jongere leerlingen voorgelezen hebben. Zij verdienen alle lof voor hun prestatie. Wat een leuke sfeer hing er! Overal kinderen die genoten hebben van verhalen. De voorlezers hadden zich zo goed voorbereid en de kinderen waren zo betrokken dat we ze zelfs langer hebben laten doorlezen.

Het was weer volop genieten geblazen in de bovenbouw vanmiddag. De tentoonstelling over de Nieuwe Tijd stond namelijk op het programma. Een waar succesnummer waarin onder andere aandacht besteedt werd aan heersers als Lodewijk XIV en Napoleon, de mode uit de pruikentijd en de zich rap ontwikkelende wetenschap. Onze bovenbouwkunstenaars trakteerden de bezoekers op tekeningen, muurkranten, puzzels en quizvragen. Er was zelfs een heus planetarium aanwezig.

 

De tentoonstelling werd georganiseerd naar aanleiding van de lessen die we de afgelopen maanden besteed hebben aan de Nieuwe Tijd, de historische periode die grofweg van 1500 tot 1800 duurde. Belangrijke vorsten als Lodewijk XIV en Napoleon passeerden de revue, maar bijvoorbeeld ook kritische denkers als Spinoza en Kant mochten natuurlijk niet ontbreken. Eveneens is er aandacht besteed aan kenmerkende ontwikkelingen als de Nederlandse Gouden Eeuw en de Franse Revolutie.

 

Kortom, een leerzame periode die is afgesloten met een evenzo leerzame en interessante tentoonstelling. We willen alle belangstellenden bij dezen bedanken voor hun komst. Uw aanwezigheid in combinatie met het enthousiasme van onze bovenbouwers maakt iedere tentoonstelling immers toch weer tot een waardevolle ervaring. 

Dinsdag 5 december: Sinterklaasfeest

Vandaag was het eindelijk zover: Sinterklaas was jarig en bracht daarom ook een bezoek aan onze montessorischool. De goedheiligman kwam als heuse VIP bij ons aan: in een chique auto mét beveiligers. Sinterklaas is immers een hele beroemde man! Wie kent ‘m nu niet? Er stonden fotografen en verslaggevers die direct naar voren sprongen toen Sint aankwam, ze wilde hem dolgraag fotograferen en interviewen. De kinderen en ouders onthaalden Sinterklaas uiteraard met luid gezang en juf Antoinette heette Sinterklaas officieel van harte welkom. Ze bewondert Sinterklaas nog altijd om zijn mooie handschrift, vertelde ze.

 

Rondgang

Na dit feestelijke welkom startten Sinterklaas en de Pieten met een rondgang langs de klassen. In de onderbouw hebben enkele kinderen een kunstje laten zien aan Sinterklaas en de pieten, andere kinderen hebben laten zien wat ze in de klas allemaal hebben geoefend: sommen tot 10, tellen tot 100 of het maken van het getal 151. Hij vond het fantastisch! Er werden kruidnoten uitgedeeld waar de kinderen van smulden. In de middenbouw zaten de kinderen in de kring en gierden ze het uit van de pret met de Pieten. Er is gezongen en er zijn prachtige kunstwerken aangeboden aan Sinterklaas. En: Sinterklaas en de Pieten hebben voor iedere klas een zak met cadeautjes meegebracht. Wat een pret! 

  

Danswedstrijd in de bovenbouw

Sint en Piet hadden dit jaar voor de bovenbouw een bijzondere verrassing: een danswedstrijd voor de klassen van meester Pelle, meester Theo en meester Wouter. Op de muziek van het “Welkom Sinterklaas lied” moesten zij een dansje doen. De Pieten en de Sint waren de jury en beoordeelden de dansen op enthousiasme en uitvoering. Gelukkig deden de meesters ook mee, daardoor verdienden de drie bovenbouw klassen extra punten. Met 59 punten was de klas van meester Wouter de beste. Maar de andere klassen dansten ook heel erg mooi. Het was erg gezellig: Sint en de Pieten hebben er ook van genoten.

 

Surpriseochtend in de bovenbouw

Het was weer genieten geblazen tijdens de surprisetentoonstelling van 4 december: prachtige kunstwerken sierden de nisjes in de verschillende bovenbouwgroepen. Een hele dag lang keken we, groepsleiders en kinderen, onze ogen uit en konden we soms maar met moeite ons werk hervatten. Op pakjesochtend was het dan eindelijk zover: toen werden alle kunstcadeaus aan elkaar uitgedeeld. Raadsels, verhalen, gedichten, kruidnoten, chocoladeletters, stiften, gelpennen en sleutelhangers... aan presentjes en lekkernijen kwamen de bovenbouwers zeker niet tekort. Ook dit jaar luidt de conclusie dus weer dat  een fantastisch sinterklaasfeest hebben beleefd! 

 

Vrijdag 1 en maandag 4 december: Pietengym

Afgelopen vrijdag 1 en maandag 4 december was de speelzaal weer omgetoverd tot Pietenschool. De kinderen hebben geoefend om Piet te zijn. Nou, dat vereist zeker wat oefening. Ze hebben op de randjes van de daken gelopen, pakjes bezorgd in de schoorstenen, gesprongen van de hoge daken en een héle zware zak vol pakjes meegesleept. Alle kinderen zijn geslaagd. Knap hoor!

Ook de kinderen van de midden- en bovenbouw hebben maandag onder leiding van hoofdpiet Ronald weer de nodige pietencapriolen uitgehaald om de pakjes van Sinterklaas van de ene naar de andere plek te transporteren. Hoofdpiet Ronald was er van onder de indruk: "Wat een opgave, wat een pret en wat een concentratie!"

 

Maandag 27 november t/m vrijdag 1 december: Kruidnoten bakken

Als u vorige week door de school heeft gelopen, heeft u het kunnen ruiken: Er werden kruidnoten gebakken! Hmmmm. In de midden- en bovenbouw kregen de kinderen ingrediënten en een recept om zo zelf het deeg te kunnen maken. Er moest flink gekneed worden om er een stevig deeg van te maken. Er werd gerekend en gewogen en zo werd alles eerlijk verdeeld. Dat hebben de kinderen goed geregeld. Na ze 15 minuutjes gebakken te hebben in de oventjes konden we ze proeven. De kruidnoten waren heerlijk! Hmmmm!

'Het is net een museum!' aldus een middenbouwer die vol bewondering langs de surprises liep die uitgestald staan in de nisjes. Vandaag is voor de bovenbouwers een ingewikkelde dag: aan de ene kant willen we, zoals gewoonlijk, hard aan de slag, aan de andere kant willen we lekker vaak stilstaan bij al de tentoongestelde kunstwerken en met open mond onze ogen uitkijken. Dat laatste gaat in ieder geval zeer zeker lukken!

U heeft het vast al gehoord: afgelopen woensdag kreeg onze school hoog bezoek, er kwamen twee Pieten langs! Ze kwamen met een boodschap van Sinterklaas:

 

Lieve kinderen van Montessorischool Apollo,

 

Sinterklaas wil jullie graag wat vertellen. Ik ben nu zo’n halve week in Nederland en heb het heel druk. We zijn met flinke storm op zee hierheen komen varen. Gelukkig zijn we goed aangekomen. Er arriveren nog steeds allerlei pakjes in het Pietenhuis. Hoe gaat het met het vullen van mijn Grote Boek? Staat er van ieder kind al iets ingeschreven? Ik ben blij dat jullie mij zo helpen. Laat het maar eens zien aan de Pieten. Met deze brief wil ik jullie vragen of jullie het een leuk idee vinden om je schoen morgen te zetten. Ik denk het haast wel. Jullie zingen toch wel een paar mooie liedjes voor de Pieten? Misschien kunnen de Pieten een kunstje laten zien. Of jullie aan het lachen maken, dat kunnen ze namelijk heel goed!

 

Dag!

Sinterklaas

 

Nou, dát lieten de kinderen zich natuurlijk geen twee keer zeggen, dus donderdags hadden ze een extra schoen mee om te kunnen zetten. We hebben uiteraard mooi en hard gezongen, want dat hoort als je je schoen zet. Vrijdagochtend hoorden we een hoop gegiechel en gejoel buiten… Wat bleek, Amerigo heeft op ons plein gepoept! Bah. En in de klassen was het óók een rommel. Dat moet het werk zijn geweest van de Rommelpiet. Gelukkig was dit met hulp van de kinderen al snel weer aan kant. Voor iedereen was er een zakje kruidnoten en een cadeautje. Een leuke ochtend.

Zoals alle kinderen in de bovenbouw hebben begrepen, was de studiemiddag voor Nikita en Ivonne net even iets minder vrij dan voor de andere kinderen. Na een week hard denken, werken en oefenen in exotische, verre oorden als Almere en Amsterdam, was het dan eindelijk zover: ze mochten hun splinternieuwe kinderrecht presenteren voor een internationaal en geïnteresseerd montessoripubliek in Den Haag. Het nieuwe kinderrecht luidde: Het recht om fouten te mogen maken (The right to make mistakes).

 

Omdat de dames voor een internationaal publiek spraken, moest de presentatie geheel in het Engels. Best wel spannend, maar omdat er goed geoefend was, stonden ze hun spreekwoordelijke mannetje. Twee internationale rechtsfilosofen in de dop!

 

Inline image aSdf Sd

 

Naast de flitsende presentatie van de dames werd ook een aantal kinderrechtenposters tentoongesteld. Deze werden door zowel de Duitse, Britse, Amerikaanse, Noorse, Zweedse, Libanese als Nederlandse montessorileid(st)ers vol belangstelling bestudeerd in de gangen van het Haags Montessori Lyceum (HML). Foto's van deze expositie volgen later. 

 

We willen bij dezen alle kinderen bedanken de vol inzet aan het kinderrechtenproject hebben meegewerkt. Door goed na te denken en met elkaar te discussiëren over het belang en nut van mensenrechten (waarvan kinderrechten deel uitmaken), zorgen we samen voor en veilige en sociale wereld. En dat... dat is Grote Klasse, met een hoofdletter K!

Het was weer een drukte van jewelste op donderdag 2 november. Toen stond namelijk de derde tentoonstelling van de bovenbouw op het programma. Flitsende, kubistische tekeningen, fraaie grachtenpanden en een 'volle bak' tijdens de uitstekende pantomimevoorstellingen. Kortom, we konden er samen geen genoeg van krijgen; wederom een groot succes dus! We willen bij dezen nogmaals alle ouders, kinderen en groepsleiders weer bedanken voor hun inzet en interesse.

 

Nagenieten kan natuurlijk weer aan de hand van de fotogalerij!

"Alle kinderen en jongeren hebben rechten. Deze staan beschreven in het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties. Het verdrag definieert ‘kind’ als ieder persoon die nog geen achttien jaar oud is. Kinderrechten zijn afspraken die gemaakt zijn tussen bijna alle Staten in de wereld over verschillende onderwerpen waarvan gezegd is: dit zijn wij kinderen minimaal verschuldigd. Deze levensomstandigheden, deze kansen en deze bescherming. Kinderrechten raken aan zo ongeveer alles waar kinderen mee te maken kunnen krijgen. De voor velen voor de hand liggende onderwerpen zoals onderwijs, gezondheid, rol van familie en ouders, vrijheid van geloof en het mogen hebben en uiten van een mening. Ze gaan ook over het recht op een naam en een nationaliteit. Een dak boven je hoofd en spelen. Bescherming tegen mishandeling, misbruik en uitbuiting. Een ook over bescherming tegen discriminatie, oorlogsgeweld, en de specifieke bescherming van bijvoorbeeld gehandicapte kinderen en vluchtelingenkinderen. Kinderrechten zijn er voor alle kinderen. Tussen kinderen mag niet gediscrimineerd worden." (bron: www.kinderrechten.nl)

 

Vandaag hebben de kinderen van de bovenbouw aandacht besteed aan het thema Kinderrechten. Zij deden dit aan de hand van een aantal interessante opdrachten. Vooral de posteropdracht was in trek. Aan de hand van deze opdracht laten de kinderen aan een breed publiek zien wat de waarde is van kinderrechten. Een select aantal posters zal tijdens de studiemiddag van vrijdag 3 november in Den Haag namelijk tentoongesteld worden aan een internationaal publiek.  

 

In de fotogalerij ziet u een voorproefje van hetgeen de kinderen vandaag ontwikkeld hebben.

De komende dagen werken zij hun posters verder uit.

Vandaag vond de finale van de Voorleeswedstrijd in de bovenbouw plaats. Na eerst een zinderende voorfinale in de klas, was het om 14.00u tijd voor de Grote Finale in de speelzaal. Liladee, Ivonne en Anel stonden bij aanvang van de finale op de gang, zenuwachtig duimen te draaien en met elkaar te smiespelen, terwijl het publiek hun luisterinstructies ontving van meester Pelle. Na de instructies werd het publiek officieel welkom geheten door meester Wouter en namen de juryleden plaats op de banken. Na een korte uitleg over de taken van de jury - letten op tempo, volume en intonatie - was het dan echt tijd voor de grote eindstrijd. 

 

Zoals altijd wel het geval is, viel het voor de jury niet mee een winnaar aan te wijzen. Na grondig overleg tussen de juryleden kwam er uiteindelijk één winnaar der winnaars uit de bus, namelijk: Anel Huskic. Bij dezen willen we Anel nogmaals hartelijk feliciteren met zijn overwinning, na een zeer fraaie voordracht.

 

Uiteraard willen we ook alle deelnemers aan de voorrondes en de Grote Finale heel erg bedanken voor de vele minuten leesplezier die zij hun groepsgenoten en -leiders geboden hebben!

Zoals u weet stond donderdag 5 oktober in het teken van de staking in het Zuiderpark. Leerkrachten van basisscholen maken zich ernstig zorgen over de toekomst van het onderwijs en de toekomst van onze kinderen. Ook ons team heeft haar zorgen kenbaar gemaakt, en werd daarin door velen van u ondersteund.

 

StakingWij besloten als team van de Montessorischool Apollo op twee manieren aandacht te besteden aan ons mooie beroep, volgens ons het mooiste beroep dat er bestaat. Hieronder leest u hoe wij deze dag hebben ingedeeld en beleefd.

 

Brunch

5 oktober 2017 stond, naast de staking, ook in het teken van de jaarlijkse de jaarlijkse World Teachers' Day (Dag van de leraar). In vele landen, over de hele wereld, werden leerkrachten vandaag extra in het zonnetje gezet. Wij vierden de Dag van de leraar met een heerlijke brunch waarbij we onszelf de tijd en ruimte gaven ons beroep op een feestelijke wijze te eren.

Tot onze grote verrassing werd de brunchtafel, naast lekkere broodjes en beleg, gesierd door een heleboel lieve en hartverwarmende boodschappen, spreuken en zelfs raps die door u en de kinderen zijn ingezonden. Dank u daarvoor. Het lezen van deze berichten deed onze broodjes nog beter smaken en onze goede moed om deel te nemen aan de staking in het Zuiderpark extra groeien.  

 

Staken in het Zuiderpark

Om 11.45u trokken we met elkaar op naar het Zuiderpark in Den Haag. Daar deden we, samen met tienduizenden collega's, mee aan de geplande demonstratie. Gezamenlijk maakten we duidelijk dat wij als leerkrachten staan voor kwalitatief goed onderwijs met een groot hart voor de ontwikkeling van ieder individueel kind. Montessorianen, jenaplanners of klassikalen, we waren in die boodschap eensgezind.

 

Beweging

Zoals u misschien reeds vernomen hebt komt de politiek inmiddels al verder in beweging. Er gaan stevige geruchten dat het aanstormende kabinet bovenop geplande investeringen, nog eens een half miljard euro in het onderwijs wil steken. Volgens ons een mooi begin, maar om ons onderwijs echt gezond en van hoge kwaliteit te houden zullen verdere investeringen in de toekomst noodzakelijk zijn en blijven.  

 

Woord van dank

Wij zijn u als team erg dankbaar voor de vele steunbetuigingen die we tijdens de afgelopen weken hebben mogen ontvangen. Mede dankzij u konden we als montessoriteam vandaag een sterk signaal uitzenden om te behouden wat ons dierbaar is, namelijk goed onderwijs voor ieder kind bij ons op school en alle andere kinderen in Nederland!


Loading...